Mýty o PGP

Aneb co je a co není pravda 

1. PGP bylo první paintballovou zbraní
Otázka prvenství závisí na tom, co si pod ním vlastně kdo představuje. První zbraní použitou při hře, která se měla později nazývat Paintball (zprvu byla nazývána National Survival Game) byl Nellspot 007 (alias "Nelly") vyráběný firmou Nelson Paint Company pro použití v lesnictví a farmářství, ke značkování stromů a dobytka. Sheridanův model PG, přímý předchůdce PGP se začal vyrábět (rovněž pro použití v lesnictví) až o celý rok později jakožto konkurent Nellspotu. PGP nicméně první paintballovou zbraní bylo v tom smyslu, že šlo o první zbraň zavedenou do výroby speciálně pro hráče paintballu - výroba se rozběhla roku 1983, několik měsíců před tím, než se objevil NSG Splatmaster (alias "Splatty"), první zbraň, která byla od počátku až do konce konstruovaná speciálně pro Paintball.

2. PGP využívá CO2 mimořádně hospodárně
Standartní PGP využívá z velké části tekuté CO2 a má relativně krátkou, pevnou, jednoprůměrovou hlaveň, což ho činí z hlediska využití hnacího média oproti mnoha jiným zbraním nutně nehospodárným. V efektivitě využití CO2 bývají obecně favoritem spíše zbraně s Nelsnovým mechanismem (např. Trracer, Hammer, Phantom), které k němu mají lepší předpoklady než zbraně se Sheridanovým mechanismem jako je PGP. Stejně tak jsou vhodnější delší zbraně, protože u krátké a malé pistole jako je PGP prostě není dost místa, kam nacpat různé "vymoženosti", které umožňují využívat CO2 hospodárnějí. Na druhou stranu je ale zase mnoho semiautomatů pokud jde o využití CO2 daleko neefektivnější než PGP. Citlivým laděním libovolné zbraně lze každopádně efektivitu jejího využití CO2 zvednout oproti továrnímu provedení závratným způsobem. A tak zatímco klasické "tovární" PGP dokáže z 12 gramové bombičky vytlačit kolem 30-ti použitelných ran, laděné může lehce zvládnou 45 a nejlepší exempláře laděné profesionály až 56 a to přitom daleko silnějších. Stávající rekord mezi Stock Class zbraněmi mimochodem údajně drží Lee "Punisher" Kinley se svojí nelsonovskou pumpou Avenger, která za optimálních podmínek zvládne na jednu 12g bombičku vypálit 63 ran s úsťovou rychlostí v rozsahu 295-240 fps (90bar).

3. PGP je nepřesné
Za splnění určitých základních podmínek (vhodná munice, čistá hlaveň a čerstvé CO2) patří PGP mezi vůbec nejpřesnější paintballové zbraně a v přesnosti se může lehce měřit i s nejlepšími soudobými Hi-tech a Hight-end "závodními" modely. Nepřesnost tu je z větší části problémem střelce, protože střílet přesně z pistole je prostě daleko obtížnější než z dlouhé zbraně s pažbou. Technické problémy s přesností jsou tu vyloženě jen záležitostí sériových PGP, které mají bez výkonostního ladění poměrně nízkou efektivitu využití CO2, což zvláště při nastavení vyšších úsťovích rychlostí vede k horší konsistenci úsťové rychlosti a menší vytrvalosti na optimálních výkonech. Se sníženou úsťovou rychlostí ale může i standartní PGP střílet obdivuhodně přesně na vzdálenost cca 15 metrů a po výkonostním ladění na daleko větší vzdálenost.

4. S PGP nelze účinně střílet na velkou vzdálenost
Protože standartní, neladěná PGP nedosahují příliš vysokých úsťových rychlostí (továrně je nastaveno cca 250 fps), nemají stavitelná mířidla, 12g "sifonová" bombička při střelbě příliš dlouho nedrží konstantní tlak a nedostatky střelce i zbraně tu nelze kompenzovat kadencí, mnoho lidí se domnívá, že střelba z PGP nad nějakých 20,25 metrů je jen plýtváním municí. Ve skutečnosti, ačkoliv PGP opravdu nelze doporučit jako nějakou odstřelovací zbraň (je to zkrátka pistole, určená pro "souboje" na krátko), při splnění několika základních podmínek může hranice jeho účinného dostřelu ležet překvapivě vysoko, až někde za 40 metry (což je mimochodem vzdálenost, na kterou dokáže i s klasickou terčovou pistolí přesně střílet jen málokdo). Rozhodující je ovšem zkušenost střelce, kvalita munice, vhodné povětrnostní podmínky a výběr cílů. Obecně platí, že u standartního PGP je prvních deset ran po výměně bombičky dalekonosných a střelec, který má "balistiku v oku" jimi dokáže s kvalitními kulemi za bezvětří zasáhnout nekryté, nehybné soupeře na překvapivě velkou vzdálenost (osobní rekord: dva protivníci vyřazení dvěma prvními, bezprostředně po sobě jdoucími výstřely na vzdálenost cca 65 metrů). I s továrním PGP bez úprav tedy lze střílet na dlouhou vzdálenost, tím, kdo to nezvládá, je zpravidla jeho uživatel. A laděná PGP? PGP má stejnou efektivní délku hlavně jako kupříkladu hlavňový systém Freak od Smartparts nebo jejich oblíbená hlaveň All American. Po ladění tedy PGP může snadno dosáhnout limitní úsťové rychlosti 300 fps a - vzhledem k tomu, že jde o pumpu - udržet se na ni překvapivě dlouho i při využití malé 12g bombičky. Nízká kadence, krátká záměrná a absence pažby PGP pro efektivní střelbu na dálku stále znevýhodňuje, ale pokud jde o samotnou balistiku jednotlivých výstřelů, jediné, co střílí lépe na dálku, jsou zbraně s backspin efektem... přičemž nikde není psáno, že ho nemůžete využívat ani ve svém PGP, pokud opravdu chcete.

5. PGP má problémy při hře v zimě
Vzhledem k použití malých 12 gramových sifonových bombiček, rozsáhlému využívání přímo tekutého CO2, relativně nízké rychlosti palby a jednoduchému podávání munice nemá PGP v zimě ani zdaleka takové problémy jako mnohé jiné soudobé zbraně. Protože je za nízkých teplot nižší atmosferická vlhkost (a tedy i hustota a odpor vzduchu) a CO2 se zde ve větší míře zkapalňuje, dá se s trochou nadsázky dokonce i říct, že PGP v zimě střílí lépe než kdy jindy... pouze počet ran, které z neladěného PGP na jednu 12g bombičku dostanete bývá prostě o něco nižší... stejně jako u všech neladěných zbraní na CO2 v těchto podmínkách.

6. Pokud z PGP "syčí" CO2 "okolo rukojeti" je nutná výměna jehly ventilu
Unikání CO2 "mezi dvěma trubkami" v prostoru nad spouští může mít mnoho příčin, ovšem obecně jde o špatné utěsnění oblasti ventilu. Výjmečně se stává, že si čelo bombičky na těsnění jen špatně sedne, a pak většinou vše spraví okamžitý výstřel, nebo přinejhorším nová bombička. Pokud problém přetrvává, je těsnění pravděpodobně opotřebované a je nutná jeho výměna - tedy náhrada jednoho z pryžových těsnících kroužků uvnitř ventilu (k čemuž potřebujete originální sheridanův demontážní klič - Sheridan Valve Tool). Ke zlomení jehly ventilu, pružiny ventilu, nebo opotřebování těsnění nalisovaného na jehle ventilu dochází jen opravdu výjmečně a výměna těchto dílu tedy v drtivé většině případů nutná není, byť tím různí servisní pracovníci s oblibou zdůvodňují vysokou cenu provedené opravy.

7. V "nataženém" PGP pomalu klesá tlak ve zbrani
Natažením mechanismu PGP připravíte zbraň ke střelbě tím, že dostanete kulku do komory a napnete pružinu úderníku - natažení tedy nemá jakýkoliv vliv na zásobu plynu ve zbrani (až do okamžiku stisknutí spouště) a tlak ve zbrani neklesá o nic víc než k tomu dochází například v uzavřené plnitelné lahvi. CO2 se zkrátka natažením zbraně nikam nepřepouští, jak si mnozí lidé ve své nevědomosti myslí.

8. Střelba z PGP je dražší než z jiných zbraní
Z 12 gramových sifonových bombiček které PGP standartně využívá vás CO2 skutečně vyjde daleko dráž než by vás stejné množství plynu stálo u velkých plnitelných bomb (minimálně kvůly tomu, že si tu s plynem neustále kupujete i kovový "obal"). Pokud ovšem nebudete bombičky kupovat kusově a u těch nejdražších prodejců (tedy zhruba 2,5x dráž než je nutné), převážnou většinu nákladů na munici (řekněme cca. 75%) stejně bude tvořit cena samotné paintballové kuličky, která stojí pro všechny zbraně zhruba stejně. A protože lidé hrající s PGP obecně ve hře střílejí daleko méně (už jen v důsledku nižší kadence, kapacity zásobníku i nutnosti šetřit plynem), podstatně méně i utrácejí. "Provoz" PGP je tedy naopak daleko levnější než u libovolné jiné paintballové zbraně - opravdu neznám nikoho, kdo přechodem kupříkladu na delší pumpu na munici něco "ušetřil"...

9. PGP je v porovnání s ostatními zbraněmi drahé
Nové PGP opravdu není právě nejlevnější (mosaz zkrátka něco stojí... narozdíl od hliníku) a za méně peněz už dnes opravdu dostanete mnoho "výkonějších" zbraní, ať už jde o dlouhé pumpy jako jsou Hammery, Trracery a Sterlingy, nebo o semiautomatické Spydery a jejich klony. Problém je v tom, že zatímco PGP je použitelné už ve stavu v jakém ho vytáhnete z krabice, "modernější" zbraně mají... řekněme "modulární konstrukci", tzn. aby jste s nimi byli skutečně schopni hrát, musíte si k nim dokoupit ještě plnitelnou bombu, mířidla a v horším případě ještě vyměnit hlaveň, závěr nebo zásobník a přikoupit bottom line, takže výsledná cena opravdu použitelné zbraně je zde ve skutečnosti daleko vyšší... a ikdyby nebyla, záhy se vyšší stane pokud k ní připočtete už jen náklady na vaši první hru. Díky kvalitním materiálům, jednoduché a odolné konstrukci i někdejšímu širokému rozšíření je mimoto na trhu spousta bazarových PéGéPéček ve velmi dobrém stavu, které se mnohdy prodávají i s maskou doslova za babku... a které dokážete několika málo jednoduchými zásahy, při prakticky nulových nákladech změnit v prvotřídní, vysoce výkonnou Stock class zbraň.

10. PGP není schopné rychlé střelby
V rychlém "kropení" prostoru okolo cíle se PGP opravdu nemůže rovnat ani delším pumpám s vertikálními zásobníky, natož pak automatům s elektronickými podavači. Pokud ovšem jde o "inteligentní střelbu na cíl", je situace trochu jiná - ze standartního PGP dokáže průměrně vycvičený hráč bez námahy vypálit dvě mířené rány za vteřinu a experti z k tomuto účelu dobře odladěných exemplářů údajně až čtyři. Rychlejší MÍŘENÉ střelby nedosáhnete s žádnou jinou zbraní, protože základní překážkou je tu sám člověk, nikoliv zbraň. Otázka nízké rychlosti střelby PGP je tedy ponejvíce o tom, co si vůbec pod takovou střelbou představujete.

11. PGP je králem mezi Stock class zbraněmi
Z hlediska odolnosti, dosavadních počtů uživatelů a někdejší obliby tomu tak možná stále je, ale v prakticky všech ostatních ohledech je PGP už dlouho překonané. Už v prvopočátcích paintballu dávalo mnoho hráčů přednost Nelspotu 007 pro jeho kompaktnější konstrukci a rychlejší výměnu CO2 a jakmile se objevily prodloužené modely prvních typů (například "krátký" model Brass Eagle Nightmare, nebo Sheridanovo PMI-I), bylo PGP výkonostně překonáno. Tyto zbraně jsou jednoznačně lepším "bitevním nástrojem", protože mají větší kapacitu zásobníku, výhodnější délku hlavně i záměrné a přitom ještě zůstávají přiměřeně hmotné a kompaktní. Ani se všemi možnými vychytávkami které se v průběhu let objevily, se dnes PGP nemůže svými výkony plně vyrovnat konvertovaným dlouhým pumpám (jako je např. Phantom VSC), nebo svým specializovaným klonům, které z něj konstrukčně vycházejí (např. PUG nebo Super Stocker Glena Palmera). PGP je levná, odolná a přesná pistole a ještě k tomu velká klasika. Nic víc, nic míň. Po odpovídajícím ladění mohou být ovšem rozdíly mezi PGP a těmi nejlepšími překvapivě malé.

12. PGP je vynikajícím polotovarem k ladění
PGP lze ladit, dobře vyladit a bývá i relativně často laděno. Přesto se ale nedá říct, že by šlo o zbraň nějak zvlášť vhodnou k ladění - některé její součásti jsou ladiči obtížně přístupné, jiné lze v podmínkách kusové výroby jen obtížně modifikovat nebo reprodukovat. Sterlingy, zbraně s Nelsnovým mechanismem a koneckonců třeba i semiautomatické Spydery jsou k ladiči v mnoha ohledech daleko "přátelštější". Na druhou stranu si ale zas schopný ladič s PGP může dělat prakticky cokoliv - narozdíl od většiny soudobých zbraní s hliníkovým tělem, pájenou mosaz lze velmi dobře rozsáhle modifikovat a jde o celkem efektní materiál s velkou životností, který si patřičnou péči i zaslouží. PGP ovšem většinou bývá laděno především kvůli tomu, že jde (či alespoň dosud šlo) o zbraň široce dostupnou, jednoduchou a její výkonnost lze laděním neuvěřitelně navýšit.

13. PGP nepotřebuje žádnou údržbu a přežije všechno
PGP má sice velkou životnost a je obdivuhodně nenáročné, ale všechno bohužel také nevydrží. Mechanická odolnost sice není špatná, ale navzdory různým legendám jde o zbraň celkem choulostivou - je vyrobena z poměrně měkké (nebo spíš tvárné) a tenké mosazy takže jeden trochu drsnější pád třeba na kámen ji dokáže vážně poškodit a oprava je místy velmi problematická (na druhé straně je PGP tak malé a krátké, že ho lze před podobnými nehodami poměrně dobře uchránit). Nečistoty v mechanismu nebo hlavni funkci zbraně také nijak nepřidají. Chcete-li aby vám PGP dobře sloužilo, neměly by jste zkrátka na jeho nenáročnost spoléhat, neměly by jste s ním zacházet zbytečně hrubě a alespoň tu a tam ho rozebrat, důkladně vyčistit a lehce naolejovat (citlivým místem je především závěr, který by po každé hře měl být důkladně naolejován a zbaven například zrnek písku, které v něm způsobují vydírání).

14. PGP vystřelí skoro všecko
Vzhledem k nízkému stupni "automatizace", manuálnímu nabíjení i podávání kulek, relativně nízkému tlaku v komoře a úsťové rychlosti běžné PGP opravdu dokáže celkem bezproblémově střílet prakticky libovolně starou a zdeformovanou munici a to i v případě že má značně znečištěnou hlaveň. S tím zákonitě související pokles přesnosti pak sice hodnotu celé zbraně snižuje, ale na pro něj typických střeleckých vzdálenostech (10-15 metrů) ji zas nečiní úplně nepoužitelnou. Chcete-li ovšem PGP využívat skutečně efektivním způsobem, je naopak na munici poměrně citlivé. Standartní sériové PGP nemá blokaci kuličky a mnohé dnešní spíše menší druhy munice z něj často vypadávají hlavní. Laděná PGP jsou naopak ke kuličkám často velmi tvrdá, kvůly dosahování vysokých rychlostí v krátké hlavni menšího průměru při velké efektivitě využití CO2 (což si vynucuje rychlý nárůst tlaku v komoře). Nejlepší kule pro PGP jsou obecně velké, tvrdé a čerstvé. Osvědčené jsou například: (řazeno dle vhodnosti) RPS Marbalizer, Zap Chronic 420 a Zap Chronic Orange (standartní Zap Chronic v oranžové barvě měly kupodivu vždy větší průměr než červené nebo žluté).

15. S PGP nemáte proti moderním (semi)automatickým zbraním šanci
Jsou podmínky kde je PGP oproti automatu v nevýhodě, stejně jako jsou podmínky kde je v nevýhodě automat proti PGP. To kdo má převahu závisí na terénu, pravidlech, typu hry, složení týmů a koneckonců i na osobních kvalitách jednotlivých uživatelů té které zbraně. S PGP možná nebudete mít až tak často nějakou zásadní výhodu ve výzbroji a každopádně s ním nemůžete hrát stejným způsobem jako s automatem a myslet si že zvítězíte - musíte na to jít jinak. Pokud se rozhodnete s PGP hrát proti soudobým "kropičům", můžete si být jisti, že přijdou dny, kdy budete desetkrát vyřazeni ze hry aniž by jste se sami vůbec dostaly k ráně, ale stejně tak budou i hry ve kterých s ním postřílíte 4,5 zkušených automatčíků a přijde vám to snadné. S PGP nemáte proti (semi)automatickým zbraním šanci jen v jednom jediném případě: pokud ho neumíte správně ovládat a využívat. Nic se naopak nevyrovná pocitu, když s touto obstarožní pistolkou odprásknete nějakého chudáka s naleštěným, supermoderním a mnohonásobně dražším kvérem který má v zásobníku víc munice, než vy vystřílíte za měsíc...


 
 Zdroje:
 
 

Přidat komentář