
Než
začnu detailně představovat zbraně VS series, tak si uděláme trošku
přehled v předchůdcích této zbraně, které se ve své době snažili
proniknout mezi špičkové zbraně a jsou vlastně předchůdci zbraní VS.
Na začátku to byl Spyder EM1, který přišel na trh v roce 2000 a byl to první Spyder se solenoidem a regulátorem. EM1 měl na tu dobu neuvěřitelnou kadencí až 20 ran/sec. Ovšem nutnost použití k pohonu pouze vzduch a konkurence ze strany prvních verzí legendárního Impulse, který byl skoro ve stejné cenové relaci, poslalo Spyder EM1 do propadliště paintballových dějin.
Na začátku to byl Spyder EM1, který přišel na trh v roce 2000 a byl to první Spyder se solenoidem a regulátorem. EM1 měl na tu dobu neuvěřitelnou kadencí až 20 ran/sec. Ovšem nutnost použití k pohonu pouze vzduch a konkurence ze strany prvních verzí legendárního Impulse, který byl skoro ve stejné cenové relaci, poslalo Spyder EM1 do propadliště paintballových dějin.
Další pokusy o turnajovou zbraň přišly v roce 2004 pod názvem Raven Primal (Raven byla jedna z obchodních značek firmy Kingman, která se dříve hlavně věnovala výrobkům pro skateboarding). Primal měl jako první „Spyder“ oko proti trhání kuliček a pracoval na nízkém tlaku okolo 250psi. Bohužel ani v tomto případě nebyla zbraň kvůli vysoké ceně úspěšná. A opět v cestě stál stále neporazitelný Impuls od firmy Smart Parts.
Po těchto relativních neúspěších Kingman na chvilku nízkotlaké zbraně opustil a pouze vybavil vysokotlaké zbraně (Electra a MR3) anti-chop okem. I když hlavní devizou těchto zbraní je jednoduchost a spolehlivost, tak přeci jenom nemohou konkurovat nízkotlakým zbraním. A právě zde přichází na scénu Spyder VS2 a VS3 aby se potřetí utkaly v boji se zbraněmi firmy Smart Parts, tentokrát hlavně s IONem.
Takže se konečně dostáváme pod kůži Spyderu VS2 a VS3. Hlavní rozdíl mezi verzemi je pouze v barevném provedení a typu použité elektronické ručky. VS2 je laděná spíše do sportovního kabátu (stříbrno-černé provedení a spoušť Infinity), kdežto VS3 svojí černou barvou a Roccking triggerem (speciální dvouspínačová spoušť) míří hlavně mezi rekreační nebo „lesní“ hráče.
Provedení obou zbraní je velice odolné a relativně robustní. Kromě samomazného závěru hlavně z delrinu a těsnění, je vše ostatní z kovu s jednoduchou konstrukcí a údržbou, což je hodně v kontrastu s konkurenčním IONem.
Samotný výrobce prezentuje tyto paintballové zbraně jako nízkotlaké s vysokotlakým designem. Přitom rozdíl váhy mezi Ionem a Spyderem VS není nějak dramatický (1,1kg ION x 1,3kg VS). Elektronická rukojeť je z uživatelského hlediska vcelku jednoduchá. Vše se ovládá pomocí dvou tlačítek na zadní straně rukojeti a informace o aktuálním stavu nebo nastavení podávají dvě vícebarevné led diody v levé střence rukojeti. Tlačítky lze tedy vypnout a zapnout zbraň, přepínat standardní semi-auto mód a trojkové dávky, vypínat oko a pojistku (safe mód). Menší nevýhodou základní elektroniky je, že oko funguje pouze v základním semi módu, ale při trojkových dávkách již ne. Vše by ovšem měl vyřešit připravovaný ramping board nebo další verze elektronické desky, které kromě Kingmanu připravují i další externí výrobci. Poslední věcí na el. ručce je zdířka pro konektor nabíječky - síťová (cca 6-8 hodin nabíjení) nebo rychlonabíječka do auta (cca 1,5 hodiny).
Mezi standardní výbavu obou modelů je solidní základní dvou průměrová (dvoudílná) hlaveň VS o délce 12“. Zde je možno dokoupit delší přední část ve čtyřech barvách, která pak dá dohromady délku 14“. V prodeji na paintball shopu je též samostatná hlaveň VS 14“, která je tak nejlevnější dvou průměrovou hlavní pro Spyder na trhu.
Design Spyderu VS lze mimo přední části hlavní změnit i zakoupením VS Body kitu ve čtyřech barvách, které obsahují 2x kovový kryt na oči, zatahovací vrchní část kolínka, nízkotlakou komoru, kompletní přední rukojeť a krytku za kladívko. Podobně jako u Ionu jsou nebo budou k dispozici od různých firem designované kovová těla zbraně i s částečným váhovým odlehčením.
Oproti konkurentovy (ION) určitě potěší stahovací kolínko na zbrani, které bez problému zvládne uchytit všechny druhy zásobníků včetně halo B. Samozřejmě pokud bude někdo chtít, tak i zde bude možno dokoupit jiné druhy utahovacích nebo zaklapávacích kolínek.
Pod rukojetí je malý, ale na tuto cenovou relaci vcelku konstantní regulátor s s on/off ventilem kombinovaný s asa adaptérem pro montáž vzduchové láhve. Ano Spyder VS podobně jako předchůdci funguje jen na vzduch. Ne že by se CO2 nedalo teoreticky použít, ale výrobce raději zvolil bezpečnější cestu povolit jen vzduch. Aspoň se tím vyhnul problémům, které nás čekají při použití CO2 na IONu. Navíc v dnešní době již vzduch není ani pro nás většinou problém.
Podle výrobce může Spyder VS operovat na tlaku okolo 200 psi, ovšem při našich testech byl bezpečný tlak pro správnou funkci okolo 250 psi. Při velmi nízkém tlaku se totiž zbraň může při větší kadenci „zakloktávat“. Operační tlak lze lehce nastavit pomocí imbusu na regulátoru a ukazatele tlaku 0-300 psi nad přední ručkou.
Samotný mechanismus zbraní je sice v principu podobný běžným Spyderům, jenže stejné je vlastně jen těsnění na „jehle“. Jinak je zde jiný válec a jehla, menší a lehčí kladívko a kratší méně silná hlavní pružina. Při střelbě se Spydery VS chovají vcelku kultivovaně a prakticky nekopou, ale zkušený paintballový hráč pozná, že zbraň spouští pružina místo solenoidu, který je běžně na jiných nízkotlakých zbraní. V tomto bodě také konkurenční ION o něco nové Spydery převyšuje. O kadenci těchto zbraní není potřeba nic moc psát, Spydery VS prostě i na semi mód valí dost fest :). Na Rocking trigger se s trochou praxe dá bubnovat i třemi prsty a „lajna“ je z toho opravdu slušná. Samozřejmě pro takovéto výkony je potřeba dost rychlý zásobník jako Halo B. Pokud vše shrneme, tak Spydery VS jsou primárně určeny pro uživatele, co chtějí relativně přesnou zbraň s okem, slušnou kadencí a zároveň žádají spolehlivost a vcelku jednoduchý servis za přiměřeně nízkou cenu. Další fotky najdete na naší gelerii. Zdeněk (Zdroj: www.paintballshop.cz) |